Przypowieść o chwaście (treści przypowieści, znaczenie)

przypowieść o chwaście

Przypowieść o chwaście (zwana także „Przypowieścią o kąkolu”) to jedna z przypowieści Jezusa, zapisana w Ewangelii Mateusza (Mt 13, 24-30). Jest to przypowieść, która ilustruje tajemnicę dobra i zła współistniejących na świecie aż do ostatecznego sądu.

Treść przypowieści

Jezus mówi o człowieku, który zasiał dobre nasienie na swoim polu. Jednak w nocy przyszedł nieprzyjaciel i zasiał kąkol(chwasty) między pszenicę. Gdy zboże zaczęło rosnąć i przynosić plon, pojawił się także kąkol.

Słudzy zapytali właściciela pola, czy chcą, by poszli i wyplewili kąkol. Jednak właściciel odpowiedział: „Nie, byście przypadkiem, zbierając kąkol, nie powyrywali razem z nim pszenicy. Pozwólcie obojgu rosnąć aż do żniwa. A w czasie żniw powiem żniwiarzom: Zbierzcie najpierw kąkol i powiążcie go w snopki na spalenie, a pszenicę zwieźcie do mojej stodoły.”

Wyjaśnienie przypowieści przez Jezusa (Mt 13, 36-43):

Później uczniowie poprosili Jezusa o wyjaśnienie przypowieści, a on im powiedział, co symbolizują poszczególne elementy:

  1. Siewca to Syn Człowieczy (Jezus),
  2. Pole to świat,
  3. Dobre nasienie to synowie królestwa,
  4. Kąkol to synowie Złego (diabła),
  5. Nieprzyjaciel, który zasiał kąkol to diabeł,
  6. Żniwa to koniec świata,
  7. Żniwiarze to aniołowie.

Jezus wyjaśnia, że zło i dobro współistnieją w świecie, ale na końcu czasów nastąpi rozdzielenie – dobrzy (pszenica) trafią do Królestwa Bożego, a źli (kąkol) zostaną potępieni.

Znaczenie przypowieści

Przypowieść o chwaście podkreśla cierpliwość Boga wobec ludzkości. Chociaż zło istnieje na świecie i może wzrastać obok dobra, to Bóg nie interweniuje od razu, aby uniknąć zniszczenia dobra wraz ze złem. Dopiero na końcu świata nastąpi sprawiedliwy osąd, w którym każdy otrzyma swoją zapłatę. To nauka o Bożej cierpliwości i ostatecznym rozrachunku, w którym dobro zostanie nagrodzone, a zło potępione.

Przypowieść zachęca do wytrwałości w życiu wśród zła oraz do zaufania w Boży plan, który obejmuje sprawiedliwy sąd na końcu czasów.