Przypowieści biblijne to krótkie opowieści, które mają na celu przekazanie ważnych duchowych i moralnych nauk. Są one szczególnie powszechne w Nowym Testamencie, gdzie Jezus używa przypowieści, aby zilustrować głębokie prawdy o Królestwie Bożym, etyce oraz relacji człowieka z Bogiem.
Ile przypowieści jest w Biblii
W Biblii, zwłaszcza w Nowym Testamencie, znajdziemy około 40 przypowieści opowiedzianych przez Jezusa Chrystusa, które są zapisane głównie w Ewangeliach synoptycznych: Mateusza, Marka i Łukasza. Każda z tych Ewangelii przedstawia przypowieści nieco inaczej, dlatego liczba może się różnić w zależności od tego, jak badacze interpretują poszczególne teksty – czasem jedna przypowieść w różnych Ewangeliach jest traktowana jako osobna, a czasem jako ta sama opowieść w różnych wersjach.
Oto ogólny podział:
- Ewangelia Mateusza zawiera około 23 przypowieści.
- Ewangelia Marka zawiera 9 przypowieści.
- Ewangelia Łukasza ma 28 przypowieści.
Niektóre przypowieści są unikalne dla jednej Ewangelii, np. Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie czy Przypowieść o synu marnotrawnym, które występują tylko w Ewangelii Łukasza.
Nie ma przypowieści w Ewangelii Jana w tradycyjnym sensie (tak jak w Ewangeliach synoptycznych), choć znajdują się tam alegoryczne wypowiedzi Jezusa, które mają charakter przypowieści.
Liczba zależy też od definicji przypowieści, ponieważ niektóre krótkie wypowiedzi Jezusa o charakterze porównawczym mogą być przez niektórych badaczy traktowane jako przypowieści, a przez innych nie.
Najważniejsze, najbardziej znane przypowieści biblijne
Oto lista najważniejszych i najbardziej znanych przypowieści biblijnych, głównie z Ewangelii Nowego Testamentu. Przy każdej z nich podaję miejsce, gdzie można ją znaleźć:
Przypowieści z Ewangelii Mateusza:
- Przypowieść o siewcy – Mt 13, 3-9
- Przypowieść o chwaście – Mt 13, 24-30
- Przypowieść o ziarnku gorczycy – Mt 13, 31-32
- Przypowieść o zaczynie – Mt 13, 33
- Przypowieść o skarbie ukrytym w roli – Mt 13, 44
- Przypowieść o drogocennej perle – Mt 13, 45-46
- Przypowieść o sieci – Mt 13, 47-50
- Przypowieść o robotnikach w winnicy – Mt 20, 1-16
- Przypowieść o dwóch synach – Mt 21, 28-32
- Przypowieść o przewrotnych rolnikach – Mt 21, 33-46
- Przypowieść o uczcie weselnej – Mt 22, 1-14
- Przypowieść o dziesięciu pannach – Mt 25, 1-13
- Przypowieść o talentach – Mt 25, 14-30
Przypowieści z Ewangelii Marka:
- Przypowieść o siewcy – Mk 4, 3-9
- Przypowieść o ziarnku gorczycy – Mk 4, 30-32
- Przypowieść o rosnącym ziarnie – Mk 4, 26-29
- Przypowieść o przewrotnych rolnikach – Mk 12, 1-12
Przypowieści z Ewangelii Łukasza:
- Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie – Łk 10, 25-37
- Przypowieść o bogaczu i Łazarzu – Łk 16, 19-31
- Przypowieść o synu marnotrawnym – Łk 15, 11-32
- Przypowieść o zagubionej owcy – Łk 15, 3-7
- Przypowieść o zagubionej drachmie – Łk 15, 8-10
- Przypowieść o dobrym pasterzu – Łk 15, 4-7
- Przypowieść o bogatym głupcu – Łk 12, 16-21
- Przypowieść o nieuczciwym rządcy – Łk 16, 1-13
- Przypowieść o natrętnym przyjacielu – Łk 11, 5-8
- Przypowieść o faryzeuszu i celniku – Łk 18, 9-14
- Przypowieść o sędzi i natrętnej wdowie – Łk 18, 1-8
- Przypowieść o uczcie – Łk 14, 15-24
- Przypowieść o drzewie figowym – Łk 13, 6-9
- Przypowieść o słudze wiernym i niewiernym – Łk 12, 35-48
- Przypowieść o dziesięciu minach – Łk 19, 11-27
Przypowieści wspólne dla różnych Ewangelii:
- Przypowieść o siewcy – Mt 13, 3-9; Mk 4, 3-9; Łk 8, 5-8
- Przypowieść o ziarnku gorczycy – Mt 13, 31-32; Mk 4, 30-32; Łk 13, 18-19
- Przypowieść o zaczynie – Mt 13, 33; Łk 13, 20-21
- Przypowieść o przewrotnych rolnikach – Mt 21, 33-46; Mk 12, 1-12; Łk 20, 9-19
Inne przypowieści:
- Przypowieść o mądrym i głupim budowniczym – Mt 7, 24-27; Łk 6, 47-49
- Przypowieść o bogatym człowieku, który buduje spichlerze – Łk 12, 16-21
- Przypowieść o miłosiernym kredytodawcy – Łk 7, 41-43
- Przypowieść o winnicy i robotnikach – Mt 20, 1-16
- Przypowieść o niewiernym rządcy – Łk 16, 1-13
Każda z tych przypowieści ma swoje unikalne przesłanie, które odnosi się do duchowych i moralnych nauk Jezusa. Mają one charakter uniwersalny, dlatego od wieków stanowią ważne źródło rozważań duchowych oraz inspirację dla chrześcijan.